Friday, August 13, 2010

macamana orang bersalin meneran?

harap maaf, entry ni akan kedengaran / kelihatan sedikit busuk tapi nak jugak tulis..



pernah tak sembelit? tak pernah? tipu! sekurang kurangnya mesti pernah sembelit walaupun sekali kan?

punye tak puashati la aku kalau sape kate tak penah sembelit..sebab aku selalu jugak sembelit, especially lepas bersalin..post-pregnancy effects la, ada orang gugur rambut, ada orang can't stop eating sweet foods, ada orang susah tidur.. so, aku penah la kena sembelit lepas bersalin paih dulu dulu.. 

tp sekarang dah normal balik...cuma kalau ada hari tu aku kurang minum air, maknanya lambat la proses penyahtinjaan..keskeskes

baru baru ni aku sembelit lagi.. sebab tak cukup minum air masak la.. sekali bila masuk toilet, ya Allah susahnya nak meneran kan..siap peluh peluh.. lepas tu kan.. tiba tiba aku teringat perasaan yang aku rasa time tu, sama macam perasaan masa aku meneran untuk beranak bersalin kedua dua anak anak aku..

cuma yang lainnya, bila kau nak bersalin ni, sakit time tunggu pintu rahim nak terbukak full 10cm tu memang sakit tak terhingga la.. masa sembelit mana nak sakit bukak pintu rahim kan.. yang kau rasa sakit nak meneran tu jela.. haa tula sebabnya kalau orang kata orang nak melahirkan ni, separuh nyawa.. yela, kau sakit banyak kali..

mula mula sakit sengal sengal.. macam period pain.. lepastu makin kerap.. makin kerap.. lepas tu tiba tiba air ketuban pecah.. (ni pengalaman time aku nak bersalin ira la, time nak bersalin paih, aku kena induce so tak merasa la pecah air ketuban) ha sambung sambung.. lepas tu sakit makin kerap.. kat bahagian abdomen, bahagian tulang pinggang, tulang pinggul..semua nak membuka kan.. lepas tu yang kat bawah tu pun tak selesa sebab dah rasa macam koyak je padahal tak pun, tapi rasa macam luas la huhuhu..sakit, tapi kena tahan sampai pintu rahim bukak 10 cm.. lepas tu meneran, lepas tu kena tahan pulak yang bawah tu untuk kena jahit.. lepas tu masa pantang kena jaga elok elok jaga makan jaga jalan kepit kepit semua taknak jahitan terbukak.. sengal gile..tskk T__T

aku bersalin dua dua tak pakai painkiller woh, memang real pain la kau rasa.. yang time paih tu lagi seksa, dahla induce, tak bagi painkiller lagi tu.. kau tau induce tu, lagi sakit dari sakit natural, sebab dia paksa rahim kau bukak padahal rahim kau tengah seronok layan baby kau dalam tu kan.. rasa nak menangis nak mati semua ada.. eh bukan la nak mati, tapi macam sedih sangat rasa macam kalau macamni sakit dia nak mati laaa... huhu.. jangan gelak ye, time sakit nak bersalin semua perempuan akan jadi macam macam perangai..sakit tu.. kalau boleh aku transfer sikit sakit nak bukak pintu rahim tu kat orang lain ke, suami aku ke.. aku bagi tau..rasakan kau sakit dia.. haaa! nak nak?!! 


ok, sambung..bila dah full term 10cm, kena teran la.. selalunya bila pintu rahim dah terbukak 8cm, memang kau akan rasa nak meneran dah tu.. (dalam kes aku masa nak bersalin paih, 5cm baru tapi aku dah rasa nak meneran) kau tau tak rasa nak meneran tu, dia memang akan datang sendiri sendiri.. macam kau sakit perut nak buang air, tiba tiba datang rasa nak teran tu kan? haa camtu laa..

so bila nak bersalin, cukup je 10cm bukak pintu rahim, meneran la kau sepuas hati nya.. macam kau meneran sembelit, tapi sembelit yang 100x lebih keras.. ha bayangkan macamtu.. tapi meneran bersalin lain sikit, pernafasan kena jaga, jangan putus putus.. sambung sambung sambung sampai baby keluar.. lepastu rasa lega.. rasa puas hati sebab peneranan berbaloi.. hahaha :p

gambar hiasan..tiada kena mengena dengan cerita di atas.. keskes :p

kedengaran seperti sedikit ngeri kan? tapi bila sampai masa tu, semua orang boleh buat.. benda ni kan natural.. Allah dah cipta sejak zaman Adam dan Hawa lagi.. kalau tak, kau bayangkan la, macamana Hawa nak bersalin sedangkan dia taktau pun teknik teknik tu.. macamana Mariam boleh bersalinkan Nabi Isa sedangkan dia anak dara virgin dan bersalin sorang sorang bawah pokok tamar.. ha macamtula..

memang natural je.. semua kerja Allah kan..

eh eh tiba tiba aku divert pegi cita benda lain kan padahal aku nak cita pasal rasa meneran untuk bersalin tu macamana...


ha macamtu la..

eh tak pernah kena sembelit? ok..mulai hari ni kau jangan buang air besar.. tunggu 2 3 hari.. dan dan kau rasa perut sebu sangat tu, pegi la try teran.. kaw kaw kau rasa daya teranan kau kan..hahaha

jangan sampai buasir sudehh :p

11 comments:

ciare (^_^)v said...

wuaaa tips meneran ni! :D tu la, kalo pikir2 sgt sakit nak bersalen ni mmg rasa takot.tp semua org pempuan telah dicipta bersama kebolehan beranak oleh Allah kan.jadi, pasti boleh!!

uuu 3 bulan lg.seram but excited :)

efa fairuz said...

ala..seram ke? takyah la seram seram.. biasa je tu.. banyakkan baca doa, n zikir nabi yunus masa duduk dlm perut ikan nun tu.. yg 'lailahailla anta subhanaka inni....' tu.. tau kan? insyaAllah senang semua nya..

yg penting teknik pernafasan kena jaga.. hehe

S said...

err.. tak pernah sembelit. period cramp penah la

afams-chan said...

sembelit pernah..

tp kan..kalo tahan ber ber...kompom takleh duduk diam...

imejin time tu tgh drive n stuck in trapik jem..pastu tetibe natural call..nak berhenti takkan nk behenti tgh jln..dah tu tersangkut dlm trepik jem..sure dah start berpeluh..hehe

eh tetibe citer psl tahan menahan..org citer psl meneran..sori out of topik..:P

mcjust.lol said...

ishhh salin salin tips wat masuk buku nota. hahahhaa

efa fairuz said...

[kakmie] siyes? takpenah sembelit? memang gile bagus la usus ko huhu..

[afams] haaa memangla yang peluh peluh bila ko tahan berak tu kan.. kalau nak beranak, bila jalan dah terbukak penuh, ko akan peluh peluh mcmtu jugak la..seram sejuk..sebab menahan nak meneran..tapi memang lps tu ko terannnnnnn baek punyaa la..mcm nak berak.. seriyes..

[ejah] haaa salin salin :p gedix tau :p

ila ni said...

aaadoiiii~ baca perkataan 'terbuka' & 'meneran' pun dah cukup seriau! nyesal baca wuuuu....

efa fairuz said...

kehkeh..ni baru baca.. belum pegi search kat youtube lagi macamana baby kuar..

berani? pegi la youtube cari..keskes..

nyesal bace? padan muke..hehehe :p

Ida_Iara said...

aku 1st pregnancy pun kena induce gak.. xde tanda2 nk bersalin lgsg tp terpaksa menyerah diri..GDM punya hal!mmg sakit tak tertahan ler sbb xde bg painkiller gak.Seb baik sakit aku cuma takat 6-7jam berterusan jer, klu lebih mau aku takde tenaga nak teran. yg second ni aku tak tau la..sbb so far blum sngkut kes GDM lg.

efa fairuz said...

noly, GDM tu ape? aku lupe dah term die..

aku dulu induce, 2 kali masuk ubat.. mase masuk yg 1st tu kol 9.30 pagi..tak sakit lagi.. masuk yg kedua kol 3.30 ptg, kol 5 dah taleh tengok muke org dah sakit gile.. kol 7 dah tolak masok labor room.. kol 10 beranak.. kire2 sakit yg betul2 sakit tu bape jam ek.. 6 jam jugak la kot.. huhu

tp induce mmg sakit gile adeh taknak pk

Ida_Iara said...

alaa..GDM tu Gestational Diabetes Mellitus a.k.a diabetes masa pregnant ler.aku masuk ubat 1x aje dulu..kul 7.30pg,kul 10pg++ baru merasa efeknye..mkn lunch mmg kena kuatkan diri ler nak abiskan.sbb contraction tgh kuat.takut tak mkn takde tenaga nak teran.alih2 430pm masuk labour room..kul 510pm selamat sudehh..hehe..memang ngeri memikirkannye dulu..